upplevt

05 september, 2006

Det är långt från Rio de Janeiro till Köpenhamn

Vid SortedamssöenSå återvände jag idag till arbetslivet efter min fem månader långa frånvaro. Det kändes overkligt vanligt att stiga upp, klä på sig den kritstrecksrandiga och bege sig till busshållplatsen med frukostsmörgåsar inslagna i aluminiumfolie. Tre bussar, fulla med trötta själar, körde förbi innan jag insåg att jag skulle komma försent och beslöt mig för att promenera till stationen genom den vackra, klara septembermorgonen. Så märkligt det är, att fötterna vet precis vart de skall gå utan att resten av kroppen behöver fästa uppmärksamhet vid det.

Det fullsatta tåget tog mig till Nörreport och därifrån promenerade jag till kontoret. Köpenhamn visade sig från sin allra bästa sida när jag nådde Sortedamssöen och en kort stund njöt av den vackra utsikten. En gumma, som stannat upp med sin rollator ett ögonblick, såg förvånad ut när jag hälsade henne med ett artigt 'god morgen'.

27 augusti, 2006

På väg hem...

Det är med ganska tungt hjärta jag nu sitter på ett litet internetcafé på Sao Paolos internationella flygplats. Planet lyfter om en dryg timme och om mindre än ett dygn landar jag i Malmö (14.30 för att vara exakt).

Jag har ofta fått frågan vad jag saknat - bortsett från nära och kära - under min resa, så här kommer en fullständig förteckning:
1. Gott kaffe (nej, i Brasilien får man inget gott kaffe).
2. Varmt och rent vatten i kranarna.
3. Bad i badkar.
4. Sill (av någon dunkel anledning går det inte att uppbringa senapssill någonstans i Sydamerika).

Det är snart dags att gå igenom säkerhetskontrollen, så jag tvingas därför konstatera att det är dags att avsluta denna sista bloggpost från Sydamerika.

26 augusti, 2006

Rio de Janeiro - sista anhalten!

Tjugotvå veckor går förbluffande fort när en liten gris är ute och åker - det känns som om det var igår jag stod med mina väskor på den vindpinade strandpromenaden i det karga, kyliga Ushuaia längst ned i södra Argentina och litet vilset undrade var jag kunde hitta ett vandrarhem. Och här är jag nu - tusentals färgstarka intryck senare - i Rio de Janeiro och inser så smått att jag faktiskt skall åka hem till Sverige imorgon.

Machu Picchu, Angel Falls, Gran Sabana, Amazonas, Pantanal, Tierra del Fuego, Torres del Paine, La Serena, Atacama, Colca är ett fåtal av de platser som aldrig kommer att lämna mig, platser som jag bara behöver blunda för att se igen. Likaledes har städerna - La Paz, Lima, Cuenca, Arequipa, Quito, Santiago, Caracas, Bariloche, Bogota, Cartagena, Merida och Rio de Janeiro för att återigen bara nämna en handfull - gjort outplånliga intryck. Många är också de människor som passerat genom mitt liv under tiden; från dem alla har jag dragit någon form av lärdom: Colm, Victoria, Ian, Bee, Felicity, Nico, Dwight & Harriet, Andy & Lindsay, Robyn, Jason, Ant & S, David & Emma, Tony, Rich, Rachel, Ian & Jan och alla de andra, som jag för läsbarhetens skull utelämnar.

Rio är precis lika vackert som jag alltid föreställt mig: vildsint blå ocean, mjuka berg som - beströdda med favelor - lojt häver sig ur havet, smala avenyer med åldriga, frodiga träd. Och Ipanema och Copacabana - stränderna där jag skulle kunna tillbringa timmar med att dricka caipirinhas och betrakta strandskulptörerna, tiggarna, muskelbyggarna, solbadarna och försäljarna i den omedvetna dans som utgör strandlivet.

Så, någonstans: tyst, tyst innan man lägger märke till den men sedan stark, stark - en ständigt skiftande andhämtning, som havet som drar sig tillbaka för att i nästa stund vältra sig framåt, som en vacker skogsprinsessa som vilar, som en idrottsman efter ett maratonlopp: Rio är levande på ett sätt som jag aldrig trodde en stad kunde vara.

Igår tog Ian, Robyn och jag en lokalbuss ut till Ipanema och började sedan vandra tillbaks in mot staden - en promenad som skulle visa sig ta hela dagen i anspråk. Efter att ha avverkat Ipanema och Copacabana (med havet till höger) vandrade vi så vidare, genom en tunnel och vek av till stadsdelen Urca där vi tog linbanan upp till Sockertoppen, Pão de Açúcar, och förstummades av den vackra utsikten. Vi tillbringade någon timme där, innan vi åkte ned och fortsatte vår promenad mot stadsdelen Flamengo, där vårt hotell ligger.

Framåt åttatiden var det dags för vår sista gemensamma måltid som grupp. Denna intog vi, efter en hisnande taxiresa till Santa Theresa - bohemernas och konstnärernas kvarter, strax bredvid en favela - i en liten, livlig lokal där stämningen var hög. Servitörerna lyckades nog inte få en enda beställning rätt, men de bar ut öl, vin och caipirinhas med en förbluffande skicklighet. Efter måltiden, som tog ett par modiga timmar i anspråk, rullade vi hatt i Rios nattliv, som dels ägde rum på gatan där drinkarna i stånden gick för två reais, motsvarande sexton kronor, och dels på en intressant nattklubb i tre étage (på bottenvåningen fylkades de något äldre kring sambagolvet, på första våningen studsade de litet yngre omkring till klubbmusik och på översta våningen spelades soft ambience för dem som vilade sig i de inbjudande sofforna och fåtöljerna. En mycket trevlig afton! När vi, aningen skeppsbrutna, kom hem pekade den stora visaren rakt upp och den lilla visaren rakt ned och solen höll, av någon oförklarlig anledning, på att gå upp.

Idag har vi tagit det ganska lugnt.

---

Fotnot: Cornelis Vreeswijk är obestridligen en av Sveriges främsta viskompositörer - ingen har som han kunnat skildra armod, vemod och tragik med en sådan värme och humor. Men! Den gode Cornelis har också givit upphov till en textrad som inte ens Magnus Uggla skulle släppa igenom: "Går man på Copacabana har man havet till vänster" (från "Deirdres samba"). Det beror väl, för tusan, på åt vilket håll man går!

23 augusti, 2006

Musikfestival i Ouro Preto

Ouro Preto är en vansinnigt vacker liten stad knappa 50 mil norr om Rio de Janeiro. Staden är utspridd över ett antal mjuka bergssidor så de vindlande, kullerstensbelagda gatorna stupar brant och de plana ytorna är ytterst få. En nästintill total avsaknad av modern arkitektur innebär att en tidlös atmosfär vidlåder hela staden. Att vandra omkring längs gatorna här är en fantastisk upplevelse: bakom varje krök och krön döljer sig åldriga, trötta kolonialbyggnader som åldrats med charm. En häpnadsväckande mängd kyrkor finns också utspridda i Ouro Preto - varje kvarter verkar ha sin egen.

Vi anlände hit i förrgår efter att ha besökt Brasilia; kontrasten är slående. Den brasilianska huvudstaden kan knappast sägas vara vacker - hela staden byggdes från grunden på 1960-talet och gavs, av arkitekten Oscar Niemayer, formen av ett flygplan. Biltrafik var den huvudsakliga prioriteten vid utformandet, så flerfiliga avenyer och motorvägar breder ut sig alla riktningar. Det är en intressant upplevelse att besöka Brasilia, att vandra omkring och häpna över mängden ackumulerad sextiotalsarkitektur, men jag upplevde staden som ganska själlös och ogästvänlig.

Av en händelse upptäckte vi att det var musikfestival här i Ouro Preto igår, så framåt skymningen begav vi oss de knappa två kilometrarna ned från campingen till stadens centrum för att äta en bit mat och upptäcka lokal musik. Restaurangen vi valde visade sig bjuda på livemusik av ett äldre, mycket skickligt par som tolkade Gal Costa, Antonio Carlos Jobim, Caetano Veloso (på min begäran) och mycket mycket annat. Efter att ha njutit av mat och musik begav vi oss ut på torget där ett likaledes skickligt - om än i annan genre - band spelade tight, brasiliansk funk. För mig, som behövde litet uppiggning, var det en perfekt kväll!

Imorgon ger vi oss av igen mot Rio de Janeiro, den sista anhalten på min drygt fem månader långa odyssé genom Sydamerika. Det är omöjligt att sammanfatta alla intryck, men det har varit en fantastisk resa som givit mig otroligt mycket: outsägligt vackra naturupplevelser, intressanta kulturupplevelser, omtumlande besök i storstäder, en mängd nya vänner runt om i världen och - kanske viktigast av allt - tid att tänka och reflektera över saker och ting i tillvaron.

---

Min mobiltelefon har slutat att fungera - av någon anledning har mitt SIM-kort blivit avaktiverat, så telefonen vägrar att fungera överhuvudtaget. Det går således inte att nå mig via telefon.

16 augusti, 2006

På spaning i Pantanal

Originally uploaded by 12acres.
Strax efter klockan fyra igår eftermiddag anlände vi till den lilla staden Pocone, den sista skärvan av civilisation innan den stora Pantanal-regionen, större än halva Frankrike, breder ut sig. Namnet Pantanal betyder egentligen 'träsk' och beskriver området ganska utmärkt. Under regnperioden är området en vidsträckt sumpmark, där ett rikt djurliv finns utspritt över de tusentals hektar som regionen omfattar. Under den torra perioden, som vi just nu befinner oss i, samlas djuren kring de kvarvarande vattensamlingarna och ger entusiaster möjlighet att beskåda faunan.

Idag steg vi upp i vanlig tid, 5:30, och begav oss efter en god frukost ut på spaning efter djur. Vi har blivit rikligt belönade för mödan. Längs åar och sjöar samsas hundratals kajmaner - ondskefullt orörliga i den olidliga värmen - och lika många hägrar och storkar kan ses malligt spatserande i de grunda vattnen. Småfåglar i granna färger hastar ystert fram och tillbaks i munter jakt på småkryp, medan en och annan hjort värdigt skrider förbi på behörigt avstånd.

Eftermiddagen kommer vi att ägna åt att till fots tränga djupare in i området för att, om turen är med oss, hitta anakondor.

Kajmanerna på bilden befann sig ungefär två meter från mig när jag tog bilden.

10 augusti, 2006

Bushcamping på väg mot Pocone

Bland de finaste naturupplevelserna på denna overlandresa genom den sydamerikanska kontinenten märks de så kallade bushcampingarna - camping i vildmarken utan tillgång till några som helst faciliteter, exempelvis Atacamaöknen i Chile, med sitt vackra, karga landskap; de mjuka, gröna kullarna med vasst gräs i Venezuelas Gran Sabana. Igår var det dags för den kanske vackraste upplevelsen av dem alla: camping bakom en Petrobras-bensinstation.

Vi hade färdats söderut hela dagen - långa, heta timmar av dåsande och läsande med svalkande jazz i högtalarna. När skuggorna började bli längre och luften något svalare, fann vi oss plötsligt i folktomma omgivningar med oändliga odlingar och hagar utan möjlighet att hysa tält. Således tvangs vi stanna på närmsta bensinstation och be om tillåtelse att slå upp våra tält på deras bakgård. Det fick vi.

När morgonen kom, och de första solstrålarna färgade glaset i pumparnas mekaniska räkneverk rött, intog vi en hastigt tillagad frukost bestående av förlorade ägg och kaffe och begav oss kvickt från platsen.

09 augusti, 2006

Camping i hage

Originally uploaded by 12acres.
Fullmånen står lågt över skogsbrynet och sprider ett blekgult sken över det brasilianska åkerlandskapet och våra tält som står uppslagna i en hage. Just nu sitter vi och njuter av en sval öl och väntar på att Matlag Ett skall servera kvällens middag - pasta carbonara.

Dagen har helt och hållet ägnats åt att färdas söderut i lastbilen mot Pocone, så det har varit en ganska lång dag.