upplevt

23 augusti, 2006

Musikfestival i Ouro Preto

Ouro Preto är en vansinnigt vacker liten stad knappa 50 mil norr om Rio de Janeiro. Staden är utspridd över ett antal mjuka bergssidor så de vindlande, kullerstensbelagda gatorna stupar brant och de plana ytorna är ytterst få. En nästintill total avsaknad av modern arkitektur innebär att en tidlös atmosfär vidlåder hela staden. Att vandra omkring längs gatorna här är en fantastisk upplevelse: bakom varje krök och krön döljer sig åldriga, trötta kolonialbyggnader som åldrats med charm. En häpnadsväckande mängd kyrkor finns också utspridda i Ouro Preto - varje kvarter verkar ha sin egen.

Vi anlände hit i förrgår efter att ha besökt Brasilia; kontrasten är slående. Den brasilianska huvudstaden kan knappast sägas vara vacker - hela staden byggdes från grunden på 1960-talet och gavs, av arkitekten Oscar Niemayer, formen av ett flygplan. Biltrafik var den huvudsakliga prioriteten vid utformandet, så flerfiliga avenyer och motorvägar breder ut sig alla riktningar. Det är en intressant upplevelse att besöka Brasilia, att vandra omkring och häpna över mängden ackumulerad sextiotalsarkitektur, men jag upplevde staden som ganska själlös och ogästvänlig.

Av en händelse upptäckte vi att det var musikfestival här i Ouro Preto igår, så framåt skymningen begav vi oss de knappa två kilometrarna ned från campingen till stadens centrum för att äta en bit mat och upptäcka lokal musik. Restaurangen vi valde visade sig bjuda på livemusik av ett äldre, mycket skickligt par som tolkade Gal Costa, Antonio Carlos Jobim, Caetano Veloso (på min begäran) och mycket mycket annat. Efter att ha njutit av mat och musik begav vi oss ut på torget där ett likaledes skickligt - om än i annan genre - band spelade tight, brasiliansk funk. För mig, som behövde litet uppiggning, var det en perfekt kväll!

Imorgon ger vi oss av igen mot Rio de Janeiro, den sista anhalten på min drygt fem månader långa odyssé genom Sydamerika. Det är omöjligt att sammanfatta alla intryck, men det har varit en fantastisk resa som givit mig otroligt mycket: outsägligt vackra naturupplevelser, intressanta kulturupplevelser, omtumlande besök i storstäder, en mängd nya vänner runt om i världen och - kanske viktigast av allt - tid att tänka och reflektera över saker och ting i tillvaron.

---

Min mobiltelefon har slutat att fungera - av någon anledning har mitt SIM-kort blivit avaktiverat, så telefonen vägrar att fungera överhuvudtaget. Det går således inte att nå mig via telefon.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home