upplevt

10 juni, 2006

Frukost, fotboll och kubansk mat

Ett fantastiskt skådespel utspelade sig på Quitos gator efter Ecuadors vinst mot Polen igår. Människor strömmade ut från barer och pubar och snart böljade gatorna av dansande supportrar som skanderade "Ecuador, Ecuador" till tonerna av den lokala vm-sången, som tycktes dunka ut från varje högtalare i staden. Inte ens det kyliga regnet som föll kunde lägga sordin på stämningen.

Ben, jag och AJ såg matchen på en liten lokal bar som var fylld till bristningsgränsen med folk, som jublade vid varje lyckad passning, varje lagd frispark och varje målchans. Gyan var tyvärr magsjuk efter gårdagens besök på en tvivelaktig restaurang som serverat oss ganska tveksam mat, så han såg matchen från hotellrummet.

Framåt kvällen begav Ben och jag oss till en kubansk restaurang som enligt en kompis till Ben skulle servera mycket bra mat. I dörren möttes vi av en man som, komplett med mustasch och snusnäsduk, såg ut att vara direkt hämtad från Village People. På en storbildstv visades en konsert med den sydamerikanska motsvarigheten till Rat Pack. Märkligt. Ben serverades en tallrik med finstrimlat kött och lime. Enbart. Jag serverades en portion tjock, orange röra, i vilken köttbitar med en sällsam smak simmade omkring. Det var inte gott.

Nu skall jag bege mig till ett närbeläget kafe och se Sverige spela mot Trinidag och Tobago. Heja Sverige!

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home