upplevt

22 maj, 2006

Nunnor och katakomber i Lima

Insåg precis att det gått alldeles för lång tid sedan mitt senaste inlägg - har befunnit mig långt från all ära och redlighet ett tag nu, men nu befinner jag mig mitt i centrala Lima i hotell Kamanas lobby med en ganska långsam men fungerande internetuppkoppling.

Igår anlände vi till Lima efter att ha vildmarkscampat på en strand i en nationalpark som till största delen bestod av sandöken. Efter att ha konsulterat vår Lonely Planet beslöt tre av oss igår kväll att bege oss till L'Eau Vive, en restaurang som enligt guideboken drivs av nunnor där vinsten går till välgörenhet. Vi promenerade från hotellet och när vi nådde adressen möttes vi av en stor, svart port, på vilken ett litet anslag kungjorde att en restaurang faktiskt fanns där bakom.

Vi knackade på porten och snart öppnade en liten, from kvinna med afrikanskt påbrå dörren och bjöd oss att stiga in. Ett stort rum mötte oss med en hisnande takhöjd och vackra bjälklag i mörkt trä. Detta hade nunnorna kompletterat med runda bord med orange dukar och gula tabletter, plastblommor och stolar av plast. På de uppochnedvända glasen vilade ett tunt lager damm. Vi insåg snabbt att vi var de enda gästerna i restaurangen.

Efter en stund hördes dörrklockan och ytterligare två från vår grupp anslöt till vårt bord. Vi beslöt att det vore ofint att lämna restaurangen och beställde mat. Vi fick en fantastisk matupplevelse! Jag åt en makalöst god köttbit med roquefortost - till förrätt fick jag utsökt parmaskinka med melon. Mina medpassagerare - Victoria, Felicity, Martin och Helen - fick likaledes utsökt mat. Under hela middagen spelades en blandning av klassisk musik (mestadels Albinoni och Vivaldi) och Abba-covers på panflöjt. När middagen led mot sitt slut samlades alla nunnorna kring vårt bord, delade ut små kort med texten till Ave Maria och började sjunga och vi stämde snart in.

En mycket märklig och mycket intressant upplevelse!

Idag har vi varit på vandrande fot i Lima - vi besökte, bland annat, katakomberna och fick bokstavligen en springande rundtur. Guiden visade oss runt i en farlig fart och skyndade på de stackare som stannat för att ta bilder. Dagens övriga aktiviteter utgjordes av glasskonsumtion i solskenet på Plaza de Armas, cheeseburgerinköp på MacDonald's samt ett försök till besök på det arkeologisk-antropologiska museet, vilket visade sig vara stängt på grund av en debatt mellan Perus båda presidentkandidater som visade sig äga rum där.

Imorgon ger vi oss av norrut igen!

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home